Üvegváros projekt

TIOP-1.2.2-11/1-2012-0048 számú – Üvegváros Öblösüveggyár történeti és üvegművészeti tanulmányi raktár kialakítása című pályázat

A pályázat általános célja

A Dornyay Béla Múzeum tárgyi gyűjteményének üveganyaga 2540 tételből áll. A minőségben is igen jelentős gyűjteményben néhány parádsasvári és szlovákiai üvegtermékek mellett zömében a Salgótarjáni Öblösüveggyár, illetve annak jogelődjének, a   Salgótarjáni Palackgyárnak (melyet 1892-ben alapítottak Lukács Béla Huta néven és 1893-ban helyeztek üzembe) a termékeit találjuk meg,  melyek 1960-tól kezdve folyamatosan kerültek a múzeum tulajdonába. Az  öblösüveggyár történetének valamennyi korszakát reprezentálja a gyűjtemény, a megalakulástól egészen a gyár sajnálatos megszűnését megelőző termékekig. Az üveggyűjteményt 63 db mintakönyv  (dekorkönyvek, formakönyvek és termékrajzos könyvek)  mellett a 620 db műszaki rajz teszi teljessé. Az igazán érdekességnek számító könyvek az egyes üvegtárgyak terveit, mintáit tartalmazzák.
Ezek mellett a tárgyi gyűjtemény üvegformázó eszközöket: szájtágító és üvegformázó ollókat, pipát, kikóformákat.őriz. A rendelkezésre álló eszközök, tervek és a megvalósult termékkel  szépen bemutatható a tervezéstől a megvalósulásig tartó folyamat, vagyis, hogyan készül el egy üvegtárgy, illetve az üvegművészeti bemutatáson túl érzékeltethető a salgótarjáni öblösüveggyártás története, annak gyár- és várostörténeti minden vonatkozása.

A fejlesztés célja és eredménye

Az üveganyag, illetve az üvegtörténeti ismeretek átadása egy emeleti kiállítótérben/helyiségben történik, a konkrét tanulmányi raktárban és a múzeumpedagógiai foglalkoztatótérben (324 m2). Fontos szempont, hogy a tanulmányi raktárban az Öblösüveggyári hagyaték és a hozzá kapcsolódó munkafolyamatok teljes és minél interaktívabb bemutatása legyen a cél, modern informatikai eszközök segítéségével. Fontos szempont a kiállítás videó, hang és kép anyagainak felhasználása mellett az egyéb rendelkezésre álló anyagok integrálása és látványos bemutatása és az „Én történetem sarok” segítségével további történeti anyagok gyűjtése majd interneten történő publikálása is. Az öblösüveg történeti tanulmányi raktárban kétféle, különböző funkcióval rendelkező egyedi, digitális tartalmat megjelenítő információs pult, amely a kiállító tér jellegéhez, méretéhez és színvilágához igazodik.
Cél a tanulmányi raktár témájához (Öblösüveggyári történeti gyűjtemény, elsősorban Öblösüveggyári hagyatékhoz köthető anyag), tematikájához kapcsolódó tartalmak, közérthető és rendkívül látványos formában történő bemutatása és ezek hatékony közlése a legmodernebb technikai eszközök és módszerek segítségével.
A Virtuális Látványtár legfontosabb feladata a „közönség kiszolgálása”. Egy előzetes leltározásnak szánt alkalmazás és informatikai megoldás, ahol a legszebb, legérdekesebb és leglátványosabb régészeti tárgyak és gyűjtemények kerülnének bemutatásra. A régészeti tárgyak mellett, az új látványtár verzióban már régészeti és egyéb objektumok, valamint lelőhelyek, egyéb érdekes kategóriák (3D rekonstrukciók) is bemutathatók.
A megfogalmazott célok figyelembevételével egy új multimédiás rendszer és egy a rendszer tartalmi részét szolgáltató CMS (Content Management System) rendszer beszerzése szükséges.
A kialakított tartalomkezelő rendszer fontos részét képezi a tanulmányi raktár interaktív oktató programjának, amire fontos hangsúlyt fektet a múzeum.
A rendszer mögött egy teljes, forgalmat számláló statisztikai rendszer fut. A statisztikai adatok alapján láthatók a látogatói trendek, aktivitások, legnépszerűbb tartalmak, látogatók által az alkalmazásban eltöltött idők és egyéb fontos statisztikai mutatók.

A fejlesztés részletes szakmai tartalma:

Az öblösüveggyár történeti és üvegművészeti tanulmányi raktár kialakításánál fontos szempont, hogy a közel háromezer darabot számláló üveggyári termékeket teljes egészében bemutathassuk a nagyközönségnek. Az üveggyár történetét, a városban való szerepét és hatását a tematikához kapcsolható tárgyi gyűjteményi anyaggal tudjuk megvilágítani. A dekorkönyvi minták és a pauszon lévő tervek eredetije mellett másolatokon való bemutatásuk indokolt. Az öblösüveggyárhoz köthető fotókat is főként másolatban, esetleg nagyítva szükséges a nagyközönség elé tárni. A témában készült filmek és a múzeum gyűjteményében lévő archív filmek vetítésével segíthetjük a tanulmányi raktár látogatóinak ismeretszerzését. A tanulmányi raktár tematikusan épülne föl. A vezérelvet a kronológia jelentené.
A terem külső körében elhelyezett vitrinsorokban nem csupán eredeti műtárgyak lennének bemutathatók, hanem a vitrinre fóliázva a dekorkönyvi és fotó másolatok is megjelenhetnének, illetve a kísérő szövegek segíthetnék a tájékozódást. (A fóliával takart részek mögött lévő hely a várható tárgygyarapodás céljait szolgálná, ezáltal lehetőség nyílna a kiállított tárgyak időnkénti cseréjére.)
A terem négy oszlopa között kialakított vitrinsorokon lenne a fő hangsúly látványban, ahová a legreprezentatívabb üvegek kerülnének, aminek többségét csak a fal felőli oldalról lehetne látni. A négy oszlop közé nem csupán be lehetne menni, hanem bizonyos helyeken a vitrineken keresztül bepillantást nyerhetnek a látogatók a túloldalra.
Az oszlopokon érintőképernyők lennének elhelyezve, ahol a tanulmányi raktárban lévő műtárgyakról szerezhetnek a látogatók információt, vagy játékos formában oldhatnak meg feladatokat. A vakok és gyengénlátók számára megoldott a felolvasás egy program segítségével.
A terem három sarkában a vitrinsorok között enteriőr bemutatására lenne lehetőség háttérképpel. Itt a tapintható műtárgyak a látók és a nem látók számára is élményt nyújthatnak. A kijáratnál lévő sarokban nem enteriőr kerülne elhelyezésre, hanem a kifelé menők egy kamera segítségével rögzíthetnék öblösüveggyárral kapcsolatos élményeiket, így az oral history rögzítésre kerülne.
Az oszlopok között húzódna a múzeumpedagógiai foglalkoztató tér, amely egyben vetítőteremként is funkcionálna, ahol a vonatkozó filmeket be lehetne mutatni. A belső vitrinsor hátára, vagyis a foglalkoztató tér belső oldalára ugyancsak fotók másolatait lehetne elhelyezni, amin bemutathatóvá válna a gyár története és az ott dolgozó emberek. A múzeumpedagógiai foglalkozásokat azonban a négy oszlop által határolt foglalkoztató téren kívülre, a két vitrinsor közé is ki lehetne vinni igény szerint.
A tanulmányi raktár és múzeumpedagógiai foglalkoztató tér kialakításánál fontos szempont a fogyatékkal élők, főként a mozgáskorlátozottak speciális igényeinek figyelembevétele a térrendezés során.
A múzeumi szakmai feladatokat a múzeum munkatársai végzik, de tekintettel a jelenlegi dolgozói létszámra, szükséges külső segítőket is megkeresni. Természetesen az építési, épületgépészeti stb. feladatok megvalósításához szakemberek, cégek segítségét kértük. Ugyanez vonatkozik az informatikai eszközök és alkalmazások bevezetésére is.

Ez az oldal cookie-kar tartalmaz mely az ön böngészési élményét javítják. Ha egyet ért azzal hogy ezek a cookie-k a számítógépére kerüljenek nyomja meg az engedélyezném gombot. Ellenkező esetben hagyja el a weboldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárom